Een gezonde toekomst voor kinderen!

Kinderen hebben recht op leven en op ontwikkeling. Dit is een van de afspraken uit de Rechten van het Kind (Verenigde Naties, 1989).

De rechten gelden voor kinderen over de hele wereld. Landen moeten zorgen voor een veilige omgeving waar kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. Dat betekent onder andere een omgeving vrij van oorlog en geweld, waar voldoende eten en drinken is, waar lichamelijke en emotionele zorg is en kinderen kunnen leren en ontdekken. De Aloyse Stichting wil hier aan bijdragen.

In 2015 hebben de Verenigde Naties de Sustainable Development Goals aangenomen. Dit zijn een reeks van 17 doelen die de wereld naar duurzame ontwikkeling moeten leiden tussen 2015 en 2030. De hoofddoelen zijn een einde maken aan armoede, honger en ongelijkheid en zorgen voor gezondheid en welzijn van alle mensen.

De Aloyse Stichting wil vooral bijdragen aan:
Doel 1: Een einde maken aan alle vormen van armoede
Doel 2: Een einde maken aan honger, het realiseren van voedselzekerheid en verbeterde voeding
Doel 3: Goede gezondheid en welzijn voor mensen

Ondervoeding

Ondervoeding is een ernstige factor in het ondermijnen van de gezondheid van kinderen. Het is een onderliggende oorzaak bij 50% van ziekte en sterfte bij kinderen wereldwijd. Ondervoeding heeft een grote invloed op de gezondheid en de lichamelijke en verstandelijke ontwikkeling van kinderen. Vooral de periode vanaf de zwangerschap tot de leeftijd van 24 maanden is cruciaal voor preventie.

Voor vrouwen is ondervoeding een belangrijke onderliggende oorzaak van moedersterfte. Het veroorzaakt slechte geboorte-uitkomsten en het vermindert de arbeidsproductiviteit.

Ondervoeding is te voorkomen. Het is een symptoom van een onderliggend ontwikkelingsprobleem. Oorzaken zijn geworteld in armoede en ongelijkheid binnen en tussen landen. Investeren in de voeding voor moeders en kinderen is een effectieve aanpak in ontwikkelingswerk voor zowel de menselijke als de economische ontwikkeling.

@2023 Aloyse Stichting